
PROPAGANDA 
PAPER

Title: The Syonan Shimbun
Alternative titles: The Shonan Times, The 
Syonan Times, Syonan Sinbun
Year published: 20 February 1942 to  
4 September 1945
Publisher: Syonan Shimbun-kai 
(Singapore)
Language: English
Type: Newspaper
Call no.: RRARE 079.52 SS
Accession nos.: B16283443I; B16283449D

Title: 昭南日报 (Zhaonan ri bao)
Year published: 21 February 1942 to  
17 August 1945
Publisher: Syonan Shimbun-kai 
(Singapore)
Language: Chinese
Type: Newspaper
Call no.: RRARE 079.5957 ZNRB
Accession no.: B03864704J

f The first issue of The Shonan Times, 
dated 20 February 1942, was printed in Eng-
lish at 140 Cecil Street, the former premises 
of The Straits Times, Singapore’s English 
daily that the Japanese forces took over. The 
very next day, the paper was renamed The 
Syonan Times and sold for five cents each.3 
On 8 December 1942, the publication was 
renamed again, to Syonan Sinbun, this time 
in commemoration of the first anniversary 
of the Dai Toa Senso (Greater East Asia War). 
Its price was hiked to seven cents and a Japa-
nese morning edition was introduced, with 
the English version turned into an afternoon 
edition.4 On the second anniversary of the war, 
the paper’s name was changed one final time 
to The Syonan Shimbun, which it retained until 
its last issue on 4 September 1945.5

A Chinese edition, Zhaonan ri bao  
(昭南日报), was introduced on 21 February, 
1942. Priced at seven cents a copy, the paper 
was put together at the Robinson Road 
offices of Xingzhou ri bao (星洲日报), the pre-
war Chinese newspaper.6 From November 
1942, Zhaonan ri bao was issued only in the 
afternoons.7

The Syonan Shimbun and the Zhaonan ri 
bao both carried little in the way of objective 
news. Apart from official notices, announce-
ments, advertisements and obituaries, as 
well as the odd Saturday or movie supple-
ment, the newspapers contained mainly 
Japanese wartime propaganda. Any local 
news the newspapers carried was heavily 
censored by the Japanese authorities.8 As 
such, the dailies were not particularly thick 

For a brief period in its history – 43 months 
to be exact, during World War II – Singapore 
was known by a different name. Between 
15 February 1942 and 12 September 1945, 
Japanese-occupied Singapore was referred 
to as Syonan-to (昭南岛), or “Brilliant Southern 
Island”, by its new masters.1

Syonan-to soon became a regional 
distribution centre for news, magazines and 
Japanese propaganda. Among the publica-
tions were two Singapore-based dailies 
that borrowed the island’s war-time name. 
Positioned as the leading broadsheets for 
the Southern Regions – Japan’s name for 
its annexed territories in Southeast Asia – 
the newspapers today provide a wealth of 
archival information about daily life during the  
Occupation years.2

(Facing page) The front page of The Syonan Times dated 21 February 1942. Image source: National 
Library Board, Singapore.
(Top) Viewed from the left: No. 1 Finalyson Green, at the junction with Robinson Road; The Straits Times 
Office – which the Japanese forces appropriated for The Syonan Times – at the corner of Robinson Road 
and Cecil Street; the two-storeyed offices of KPM (Koninklijke Paketvaart Maatshappij); and the three-
storeyed headquarters of Behn Meyer. Lim Kheng Chye Collection, courtesy of National Archives of 
Singapore.
(Above) Zhaonan ri bao (昭南日报), the Chinese edition of the newspaper, was first published on 21 
February 1942. Image source: National Library Board, Singapore.

nor informative – peaking at six pages for 
the English edition, and a mere four pages 
for the Chinese edition.9

One defining feature of the Zhaonan 
ri bao was that it included more articles 
about the Overseas Chinese Association, 
an organisation set up to mediate between 
the Japanese government and the local 
Chinese community. It also carried more 
content relating to Japanese culture, values 
and history in a section known as “Chao 
Yang” (朝阳).10

Both papers served as official mouth-
pieces for Japanese propaganda. They 
promoted imperial Japan’s vision for the 

larger Asian region, including the ideas of 
“Asia for Asiatics” and the “Greater East 
Asia Co-Prosperity Sphere” – themes that 
embraced the vision of the Japanese as 
liberators of Asia from the enslavement of 
Western rule.11

The two publications were supervised 
first by the Propaganda Department located 
in the Cathay Building, and subsequently by 
the Domei News Agency – the official news 
agency of the Japanese Empire – from 8 
December 1942 onwards.12

It was not long, however, before local 
readers became disillusioned with the 
persistent claims of Japanese victory and 

Notes

1	� Lee, G. B. (2005). The Syonan years: Singapore under 
Japanese rule 1942–1945 (pp. 19, 270). Singapore: 
National Archives of Singapore and Epigram Pte Ltd. 
Call no.: RSING q940.53957 LEE-[WAR]; The meaning 
of Syonan. (1942, February 21). The Shonan Times, p. 
1. Microfilm: NL 255

2	� Pitt, K. W., & Leong, W. K. (Eds.). (2009). Syonan 
years 1942–1945: Living beneath the rising sun (p. 
112). Singapore: National Archives of Singapore. 
Call no.: RSING 940.530745957 TAN-[WAR]; The 
Shonan Times. (1942, February 20). Microfilm: NL 255

3	� Turnbull, C. M. (1995). Dateline Singapore: 150 years 
of The Straits Times (p. 116). Singapore: Times 
Editions for Singapore Press Holdings. Call no.: 
RSING 079.5957 TUR; The Shonan Times, 20 Feb 
1942, p. 1; The Syonan Times, 21 Feb 1942, p. 1.

4	� Syonan Sinbun issues first edition today in 
Japanese and English. (1942, December 8). The 
Syonan Sinbun, p. 1. Microfilm no.: NL 256

5	� The Syonan Shimbun. (1943, December 8). 
Microfilm: NL 2567; The Syonan Shimbun. (1945, 
September 4). Microfilm: NL 257

6	� Zhaonan ri bao. (1942, February 21). Microfilm: 
NL 20482; Lim, L. H. (Interviewer). (2006, 
March 20). Oral history interview with Chua 
Kian Aik [Transcript of Cassette Recording No. 
003033/10/07, p. 146]. Retrieved from National 
Archives of Singapore website.

7	� Zhaonan ri bao (21 February 1942–31 May 1944). 
Microfilm nos.: NL 20482, NL 20483, NL 20484

8	� The Syonan Sinbun (8 December 1942–7 December 
1943). Microfilm no.: NL 256; The Shonan Times, 
20 Feb 1942–7 Dec 1942; The Syonan Sinbun, 8 
Dec 1942–7 Dec 1943; The Syonan Shimbun, 8 Dec 
1943–4 Sep 1945; Zhaonan ri bao, 21 Feb 1942–31 
May 1944.

9	� Lee, 2005, pp. 114–115; 昭南日报社 [Zhaonan ri 
bao she]. (1943). 昭南岛新生一年间 [Zhaonan Dao 
xin sheng yi nian jian] (p. 8). 昭南岛: 昭南日报出版

社 [Zhaonan Dao: Zhaonan ri bao chu ban she]. 
Microfilm: NL 24365

10	� Zhaonan ri bao, 21 Feb 1942–31 May 1944.
11	� The Shonan Times, 20 Feb 1942–7 Dec 1942; The 

Syonan Sinbun, 8 Dec 1942–7 Dec 1943; The Syonan 
Shimbun, 8 Dec 1943–4 Sep 1945.

12	� Lee, 2005, pp. 114–115.
13	� Turnbull, 1995, p. 120.
14	� The Shonan Times, 20 Feb 1942–7 Dec 1942; The 

Syonan Sinbun, 8 Dec 1942–7 Dec 1943; The Syonan 
Shimbun, 8 Dec 1943–4 Sep 1945.

dominion in both broadsheets. A new phrase 
in Malay, “cerita-cerita domei” – meaning 
“the (fairy) stories of Domei”, in a deroga-
tory reference to the dubious nature of the 
Japanese news agency that policed the 
dailies – crept into the vernacular.13

The section in the papers that were 
probably of most interest to local readers 
would have been the price lists of essential 
goods, which today serve as a valuable record 
of the runaway inflation Singapore experi-
enced at the time.14 Despite the Japanese 
authorities’ efforts to censor media outlets 
and employ only officially sanctioned gov-
ernment propaganda channels, snapshots 
of the hardships that people experienced 
on a daily basis could be read between the 
lines.   Lee Meiyu

40 41

Selections from the National LibraryThe Rare Materials Collection


